FAQ

Przydatne linki

Biblioteka

Jakie dodatki w swojej ofercie ma Biblioteka?
Biblioteka oferuje między innymi: dostęp do Internetu i uczelnianej sieci komputerowej, a także otwarte stanowiska komputerowe (http://library.put.poznan.pl). Ponadto oferowana jest również usługa wypożyczania laptopów i tabletów do użytku na terenie Biblioteki. Usługa jest dostępna dla pracowników i studentów PP I, II i III stopnia. Laptopy i tablety wypożyczane są w Czytelni (I piętro, stanowisko INFO 5). Dodatkowo Biblioteka PP oferuje bezpłatne dostarczanie kopii artykułów z czasopism drukowanych dostępnych w Katalogu online BPP (http://library.put.poznan.pl). W przypadku zapotrzebowania na skan czy druk materiałów na terenie czytelni odnaleźć można skanery. Druk do 5 stron jest bezpłatny.
Jak odnaleźć poszukiwane w Bibliotece książki?
Biblioteka Politechniki Poznańskiej oferuje dostęp do wyszukiwania książek poprzez bazę dostępną online. Wystarczy skorzystać z komputerów znajdujących się na terenie biblioteki lub z własnego odwiedzając stronę http://library.put.poznan.pl. Każda książka w systemie ma przypisaną informację o jej lokalizacji.
Czy zaliczenie kursu bibliotecznego jest obowiązkowe?
Zaliczenie jest obowiązkowe dla wszystkich studentów i odbywa poprzez zdalne rozwiązanie testu. Odbywa się ono z reguły pod koniec pierwszego semestru.
Czy wypożyczanie książek jest bezpłatne?
Warunkiem korzystania z zasobów Biblioteki jest posiadanie ważnej karty czytelnika, która jest aktywowana po wypełnieniu odpowiedniej deklaracji czytelnika oraz wniesieniu wymaganej opłaty – 12 zł. Wymagane dokumenty podczas zapisywania się do Biblioteki PP to dowód osobisty i ważna legitymacja studencka. Konto pozostaje aktywne od momentu założenia do 31 października następnego roku akademickiego. Na każdy kolejny rok akademicki konto czytelnika musi być ponownie aktywowane.
Czy na terenie Biblioteki znajduje się jakieś miejsce przeznaczone do pracy?

Tak, poza otwartą Czytelną (po uprzedniej rezerwacji: https://library.put.poznan.pl/) do użytku studentów dostępne są:

– 2 pokoje pracy zespołowej,
– 5 stanowisk pracy zespołowej,
– pokój pracy zespołowej z funkcją wideokonferencji.

Domy Studenckie

Gdzie mogę uzyskać informacje o poszczególnych Domach Studenckich?
Szczegółowe informacje o Domach Studenckich dostępne są w Poradniku Studenta Samorządu Studentów Politechniki Poznańskiej i na stronie Domów Studenckich Politechniki Poznańskiej pod adresem: http://hstl.put.poznan.pl.
Czy warto zamieszkać w Domu Studenckim? Jakie są z tego korzyści?
Zdecydowanie warto! Domy Studenckie oferują niższe ceny od typowych kosztów uzyskania pokoi czy mieszkań w Poznaniu. Akademiki oferują między innymi stoły bilardowe, pingpongowe, siłownie. Jest to idealne miejsce do studenckiej integracji. Na terenie Osiedla Studenckiego dostępne są grille, boisko do kosza oraz do piłki nożnej.
Co trzeba zrobić, aby zamieszkać w akademiku? Czy trzeba przedstawiać dochód z Urzędu Skarbowego?
Studenci PP, aby zamieszkać w Akademiku, muszą złożyć wniosek poprzez Centrum Spraw Studenkich. Wniosek dostępny jest na platformie eStudent w sekcji „Świadczenia i stypendia” i na stronie CSS. Termin złożenia dokumentów przypada z reguły na połowę września. Nie są wymagane zaświadczenia o dochodach z Urzędu Skarbowego.

Inne

W jaki sposób uzyskać duplikat legitymacji?
W przypadku utraty legitymacji studenckiej należy pobrać wzór podania o wydanie duplikatu elektronicznej legitymacji ze strony wydziału lub Zintegrowanego Centrum Obsługi. Wypełniony wniosek wraz z dowodem wpłaty należy złożyć w dziekanacie. W przypadku zgubienia/kradzieży legitymacji dziekanat zobowiązany jest odczekać 2 tygodnie przed wystąpieniem o duplikat legitymacji.
Licencje studenckie na jakie programy otrzymuję studiując na Politechnice?

Studenci uprawnieni są między innymi do następujących licencji oraz oprogramowania

– pakiet Office 365 A1 oferujący narzędzia biurowe w wersji online i 1TB magazynu w chmurze OneDrive: https://www.microsoft.com/pl-pl/education/products/office,
– system Windows 10 dostępny w ramach Microsoft Azure Dev Tools for Teaching: https://instrukcje.put.poznan.pl/tworzenie-konta-w-portalu-microsoft-azure,
– produkty oferowane przez Autodesk: https://www.autodesk.com/education/edu-software,
– programy i usługi w pakiecie GitHub Student Developer Pack: https://education.github.com/pack.

Jak mogę dołączyć do Samorządu?

Z reguły Samorząd Studentów na początku każdego semestru organizuje wybory uzupełniające. Związana jest z tym akcja promocyjna prowadzona głównie na Facebooku Samorządu.

Gdzie mogę uzyskać informacje na temat wymian studenckich i programu Erasmus?

Najważniejsze informacje o programach wymian studenckich znajdują się na stronie głównej Politechniki pod adresem: https://www.put.poznan.pl/pl/dla-studentow/wymiana-studencka. Dodatkowo informacje o rekrutacjach na wymiany z reguły przesyłane są do studentów pocztą elektroniczną.

Czy istnieje cyfrowy odpowiednik legitymacji studenckiej?
Tak, mLegitymacja dostępna jest w ramach aplikacji mObywatel dostępnej na systemach android https://play.google.com/store/apps/details?id=pl.nask.mobywatel i iOS https://apps.apple.com/pl/app/mobywatel/id1339613469?l=pl . Powiązana jest ona ze plastikową Elektroniczną Legitymacją Studencką co oznacza, że uprawnia do tych samych zniżek i ograniczona jest tym samym terminem ważności. Legitymację należy wygenerować (i odświeżać) w systemie eStudent pod adresem https://estudent2.put.poznan.pl/?do=Student.StudentCards. Więcej informacji na temat aplikacji mObywatel i mLegitymacji studenckiej można uzyskać na stronie: https://www.gov.pl/web/mobywatel.
Co mogę zrobić z legitymacją studencką?
Karta ELS oprócz pełnienia standardowych funkcji legitymacji może być wykorzystana także jako: 
– karta biblioteczna Biblioteki Politechniki Poznańskiej, 
– nośnik biletu elektronicznego Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej (po aktywacji w Punkcie Obsługi Klienta ZTM), 
– klucz dostępu do miejsc postojowych oraz garaży rowerowych (po uprzednim zarejestrowaniu się w serwisie eKD (https://ekd.put.poznan.pl), a także drzwi na terenie uczelni i akademików (jedynie za pomocą fizycznej karty, nie mLegitymacji).,
Chcę wysłać maila do prowadzącego? W jaki sposób powinienem się do niego zwrócić?
Na Politechnice Poznańskiej tradycja tytułowania jest zależna od m.in. sprawowanej funkcji na Uczelni czy posiadanego stopnia naukowego. 

Jego Magnificencja – tytułem tym należy zwracać się wyłącznie w kontaktach formalnych z aktualnie urzędującym Rektorem, 
Rektor – tak powinno się zwracać do osoby pełniącej funkcję Rektora, jak i Prorektora. Do aktualnie urzędującego Rektora w kontakt, 
Dziekan – tak tytułujemy zarówno osobę sprawującą funkcję Dziekana, jak i Prodziekana,
Profesor – tak należy zwracać się do osób posiadających tytuł naukowy profesora (tzw. profesorów belwederskich); używamy tego określenia także w stosunku do osób zatrudnionych na stanowisku profesora nadzwyczajnego (tzw. profesorów uczelnianych, np. dr hab. inż. arch. Jan Iksiński, prof. PP) oraz zwyczajowo do osób posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego,
Doktor – tak należy się zwracać do osób posiadających stopień naukowy doktora,
Magister – tak tytułuje się osoby posiadające dyplom magistra, magistra inżyniera,
Pan/Pani – tak zwykło się zwracać do osób posiadających tytuł magistra/magistra inżyniera/magistra inżyniera architektury, jako że są to tytuły zawodowe.

Kształcenie

W jakim terminie ocena z zaliczenia/egzaminu powinna pojawić się w systemie USOS/eProto?
Oceny z zaliczeń/egzaminów powinny pojawić się w systemie w terminie 7 dni od przeprowadzenia danej formy i nie później niż 3 dni przed terminem poprawkowym.
W jakich przypadkach dziekan może skreślić osobę z listy studentów?

Skreślenie z listy studentów może nastąpić w przypadku stwierdzenia braku postępów w nauce, niezaliczenia semestru w określonym terminie oraz niewniesienia opłat związanych z odbywaniem studiów.

W jaki sposób ubiegać się o wznowienie studiów?

Wypełniony wniosek (dostępny na stronie wydziału lub Centrum Spraw Studenckich) należy złożyć w dziekanacie co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem semestru (według harmonogramu roku akademickiego). W przypadku negatywnej decyzji dziekana studentowi przysługuje prawo złożenia odwołania skierowanego do prorektora ds. kształcenia za pośrednictwem dziekana. Jeśli decyzja jest pozytywna, to przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych semestru, w którym wznowione zostaną studia należy zgłosić się do dziekanatu celem ustalenia przynależności do grupy dziekańskiej.

Od którego semestru można wznowić studia?

Studia wznawia się od semestru, na którym wystąpiły pierwsze zaległości. Niezbędne jest zaliczenie pierwszego semestru.

Od czego zależy kwota jaką należy zapłacić za warunkowe powtarzanie przedmiotu?
Koszt warunkowego powtarzania przedmiotu zależny jest liczby godzin przewidzianych na jego realizację: 

– do 30 godzin w semestrze: 500 zł, 
– od 30 do 60 godzin w semestrze: 600 zł, 
– powyżej 60 godzin w semestrze: 800 zł. 

Powtarzaniu i opłacie podlegają tylko niezaliczone formy danego przedmiotu.
Od czego zależny jest ostateczny wynik studiów?
Ostateczny wynik studiów ustala komisja egzaminu dyplomowego, obliczając go z zaokrągleniem do dwóch miejsc po przecinku na podstawie sumy: 

– 0,6 średniej ważonej ocen z przebiegu studiów 
– 0,2 oceny pracy dyplomowej 
– 0,2 oceny z egzaminu dyplomowego

Powyższy wzór definiuje także ocenę słowna ostatecznego wyniku studiów:

– Średnia: 4,76-5,00: Bardzo dobry z wyróżnieniem (A+),
– Średnia: 4,51-4,75: Bardzo dobry (A),
– Średnia: 4,21-4,50: Dobry plus (B),
– Średnia: 3,81-4,20: Dobry (C),
– Średnia: 3,41-3,80: Dostateczny plus (D),
– Średnia: Do 3,40: Dostateczny (E).
Komu przysługuje urlop dziekański?
Na Uczelni urlop dziekański przyznawany jest: 

– studentce w ciąży na okres do dnia urodzenia dziecka, 
– studentowi będącemu rodzicem na okres do 1 roku, 
– w innych, uzasadnionych przypadkach – do dwóch semestrów, przy czym jeżeli koniec urlopu przypada w trakcie semestru, urlop może być przedłużony do końca tego semestru.
Kiedy najpóźniej na stronie wydziałowej pojawi się mój plan zajęć?
Plan zajęć publikowany przez dziekana musi być dostępny dla wszystkich studentów co najmniej trzy dni przed rozpoczęciem zajęć dydaktycznych.
Kiedy można ubiegać się o egzamin komisyjny/zaliczenie komisyjne?
O egzamin/zaliczenie komisyjny ubiegać można się w wypadku wystąpienia wątpliwości co do sprawiedliwości oceniania lub warunków przeprowadzania egzaminu. Wniosek o egzamin komisyjny należy złożyć do 3 dni roboczych od daty ogłoszenia wyników egzaminu poprawkowego do dziekana wydziału. Zasady te dotyczą także komisyjnego zaliczenia przedmiotu, przy czym wniosek składa się do dyrektora instytutu w którym zatrudniony jest pracownik pierwotnie przeprowadzający zaliczenie.
Kiedy mogę wypełnić eAnkietę?
eAnkieta dotycząca oceny ostatniego semestru studiów dostępna jest przez około 2 miesiące od rozpoczęcia kolejnego semestru studiów.
Jaki jest maksymalny dopuszczalny czas urlopu dziekańskiego?
Maksymalny dopuszczalny okres przebywania na urlopie dziekańskim wynosi 2 semestry.
Jaki jest koszt wznowienia studiów?
Koszt wznowienia studiów wynosi 1300 zł.
Ile punktów ECTS muszę mieć, aby zaliczyć semestr?
W przypadku studiów stacjonarnych:
– profil ogólnoakademicki: 30·K – 14,
– profil praktyczny: 30·K + P – 14.

W przypadku studiów niestacjonarnych:
– 9-semestralnych – odpowiadających 7-semestralnym studiom stacjonarnym: 23·K – 12,
– 8-semestralnych – odpowiadających 7-semestralnym studiom stacjonarnym: 26·K – 13,
– 7-semestralnych – odpowiadających 7-semestralnym studiom stacjonarnym: 30·K – 14,
– 4-semestralnych – odpowiadających 3-semestralnym studiom stacjonarnym: 22·K – 12,
– 3-semestralnych – odpowiadających 3-semestralnym studiom stacjonarnym: 30·K – 14.

Gdzie:
– K – oznacza liczbę semestrów, jakie upłynęły od rozpoczęcia studiów,
– P – oznacza sumę punktów za praktyki, jakie przewidziano w planie studiów od ich rozpoczęcia do semestru K, jeżeli semestralna liczba punktów z uwzględnieniem praktyk przekracza 30.
Ile mam czasu na warunkowe powtórzenie przedmiotu?
Zaliczenie przedmiotu występującego w programie studiów musi nastąpić z opóźnieniem nie większym niż 2 semestry.
Ile kosztuje egzamin komisyjny?
Egzamin komisyjny jest bezpłatny.
Gdzie należy złożyć wniosek o warunkowe powtarzanie przedmiotu?
Wniosek o warunkowe powtarzanie przedmiotu dostępny na stronie wydziału lub Zintegrowanego Centrum Obsługi należy składać przed rozpoczęciem lub najpóźniej na początku semestru do dziekana wydziału. W przypadku otrzymania decyzji negatywnej studentowi przysługuje możliwość złożenia odwołanie do prorektora ds. kształcenia.
Czy w trakcie urlopu dziekańskiego mogę zaliczyć inne przedmioty lub warunki?
Student przebywający na urlopie może, za zgodą dziekana, przystąpić do weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów – oznacza to, że w czasie urlopu można, po otrzymaniu odpowiedniej zgody, zaliczać np. warunki.
Czy przysługuje mi możliwość wglądu do swojej pracy?
Każdemu studentowi przysługuje prawo do wglądu do swojej pracy w ciągu 14 dni od dnia otrzymania wyników zaliczenia. Jest to prawo, którego prowadzący nie może odebrać.
Czy prowadzący zajęcia może być przewodniczącym zaliczenia/egzaminu komisyjnego?
Przewodniczącym zaliczenia/egzaminu komisyjnego nie może być osoba uprzednio przeprowadzająca zaliczenie/egzamin, będzie ona jednak zasiadać w komisji.
Czy posiadana ocena z wcześniej zaliczonego przedmiotu przedmiotu może zostać przepisana?
Zgodnie z regulaminem w przypadku wznawiania studiów wszystkie zaliczone przedmioty (tj. kończące się oceną pozytywną z pierwszego bądź drugiego terminu) są przepisywane. W przypadku przedmiotów realizowanych na innych kierunkach bądź uczelniach jest to zależne od zgodności sylabusów przedmiotów. Decyzja o przepisaniu oceny podejmowana jest przez osobę prowadzącą zajęcia. Wzór wniosku pisemnego o przepisanie ocen znajduje się na stronie Centrum Spraw Studenckich.
Czy obecność na wszystkich formach zajęć jest obowiązkowa?
Udział w ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych, projektowych, seminariach, lektoratach oraz zajęciach wychowania fizycznego jest obowiązkowy i kontrolowany przez prowadzącego. Uczestnictwo w wykładach jest zalecane, ale nieobowiązkowe. Na wykładach prowadzący ma prawo sprawdzić obecność studentów.
Czy można odwołać się od decyzji dziekana w sprawie skreślenia z listy studentów?
Tak, składając pismo do prorektora ds. studenckich w terminie do 14 dni od dnia otrzymania decyzji dziekana.
Czy mogę zmienić moją grupę dziekańską/laboratoryjną?
Decyzja o zmianie grupy podejmowana jest przez dziekanat po uprzednim skierowaniu prośby. Zmiana może odbyć się poprzez zamianę z członkiem innej grupy lub (w przypadku dostępnych miejsc) przepisanie. Jeśli chęć zmiany grupy motywowana jest złym dopasowaniem niektórych zajęć warto także spróbować porozmawiać z prowadzącymi zajęcia i realizować materiał przedmiotu wraz z inną grupą.
Czy mogę zmienić formę studiów z niestacjonarnych na stacjonarne (bądź na odwrót)?
Student może ubiegać się o przeniesienie na studia stacjonarne po zaliczeniu co najmniej 2 semestrów w przypadku studiów pierwszego stopnia oraz co najmniej 1 semestru w przypadku studiów drugiego stopnia. Student studiów stacjonarnych może przenieść się na studia niestacjonarne w każdej chwili. Decyzję o przeniesieniu podejmuje dziekan, ustalając semestr, na który student może być przeniesiony oraz różnice programowe. W obydwóch przypadkach student musi napisać wniosek do dziekana wydziału o zmianę formy studiów i złożyć go w dziekanacie. Informacja o pozytywnym lub negatywnym rozpatrzeniu podania, w zależności od dziekanatu, przekazana zostanie drogą telefoniczną, mailową bądź do odbioru osobistego. W przypadku odmowy studentowi przysługuje prawo odwołania się do prorektora ds. kształcenia.
Czy eAnkieta jest anonimowa?
Ankiety są anonimowe i żaden prowadzący nie jest w stanie sprawdzić, kto konkretnie ją napisał. Jedyne, co widzi prowadzący, to: średnia ocen, liczbę uzupełnionych ankiet, komentarze (na temat zajęć i siebie) oraz z którego kierunku one pochodzą.
Czy aby podejść do egzaminu trzeba mieć zaliczone pozostałe formy zajęć danego przedmiotu?
Nie, wszystkie formy zajęć zaliczane są niezależnie od siebie.
Co zrobić jeśli chcę studiować na więcej niż jednym kierunku?
Drugi kierunek studiów można rozpocząć razem z pierwszym bądź już w trakcie studiowania. W pierwszym przypadku, po przyjęciu na pierwszy kierunek, należy złożyć odwołanie od decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej z prośbą o przyjęcie na drugi kierunek. W drugim należy przejść normalną procedurę razem z kolejnym rocznikiem i uiścić opłatę rekrutacyjną.
Co jest wymagane do indywidualnej organizacji studiów?
Zgodnie z §14 Regulaminu Studiów indywidualna organizacja przysługuje: 

– Wyróżniającym się studentom, którzy osiągają bardzo dobre wyniki w nauce
– Studentkom w ciąży i studentom będącym rodzicem

Jednocześnie do złożenia wniosku wymagany jest zaliczony zaliczony minimum pierwszy semestr studiów, a za bardzo dobre wyniki w nauce uznaje się średnią ocen minimum 4.0. Wniosek o indywidualną organizację studiów należy dostarczyć do rady dyscypliny przed rozpoczęciem semestru, w którym chcemy otrzymać IOS. Po rozpatrzeniu wniosku przesłana zostanie decyzja z wszelkimi niezbędnymi informacjami zawierająca między innymi wyznaczonego opiekuna naukowego. Za zmiany w planie studiów i rozkładzie zajęć odpowiada dziekan.
Chcę zmienić kierunek studiów na Politechnice – co zrobić?
Zmiana kierunku studiów na Politechnice Poznańskiej możliwa jest nie wcześniej niż po zaliczeniu 1 semestru w przypadku studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich. Decyzję o zmianie kierunku studiów podejmuje dziekan wydziału na wniosek studenta złożony w dziekanacie, ustalając semestr, na który student może zostać przeniesiony. Student otrzymuje taką liczbę punktów ECTS, jaka jest przypisana efektom uczenia się uzyskiwanym w wyniku realizacji odpowiednich zajęć i praktyk na PP. Warunkiem przeniesienia zajęć zaliczonych jest stwierdzenie zbieżności uzyskanych efektów uczenia się z wymaganymi na danym kierunku. W przypadkach niezrealizowania wymaganych efektów uczenia się, dziekan może wyznaczyć różnice programowe i określić sposób ich bezpłatnego wyrównania. W przypadku zbyt dużych różnic programowych, niemożliwych do zrealizowania w ciągu jednego roku akademickiego, dziekan może nie wyrazić zgody na przeniesienie. W przypadku odmowy studentowi przysługuje prawo odwołania się do prorektora ds. kształcenia.

Praca dyplomowa

W jaki sposób przedłużyć termin złożenia pracy dyplomowej?
W przypadku długotrwałej choroby studenta potwierdzonej odpowiednim zaświadczeniem lub niemożności wykonania pracy dyplomowej w obowiązującym terminie z uzasadnionych przyczyn dziekan na wniosek promotora lub studenta może przesunąć termin złożenia pracy dyplomowej o nie więcej niż 2 miesiące.
Kto może zostać promotorem pracy dyplomowej?
Pracę dyplomową może zostać zrealizowana u osoby posiadającej stopień co najmniej doktora.
Jakie dokumenty muszę złożyć przed obroną pracy dyplomowej?
Student musi złożyć pisemne oświadczenie o samodzielnym wykonaniu pracy dyplomowej oraz o pełnej zgodności wersji papierowej pracy z elektroniczną. Dokumentów wymaganych do złożenia przed obroną szukaj na stronie swojego wydziału.
Jak znaleźć temat na pracę dyplomową?
Zwykle lista możliwych do wyboru promotorów i proponowanych tematów prac do zrealizowania udostępniana jest przed semestrem, w którym kończą się studia. Jeśli żaden z proponowanych przedmiotów nie spełnia Twoich oczekiwań, możesz wybrać obszar, w którym chcesz realizować swoją pracę i znaleźć osobę, która zgodzi się ją poprowadzić. W przypadku braku sprecyzowania tematu, konsultacje z promotorem mogą pomóc podjąć decyzję.
Czy pracę dyplomową muszę pisać samodzielnie?
Nie, praca dyplomowa może być efektem pracy zespołowej.
Czy praca dyplomowa jest obowiązkowa?
Wykonanie pracy dyplomowej jest obowiązkowe na wszystkich poziomach, formach i kierunkach studiów na Politechnice Poznańskiej. Pracą dyplomową określa się samodzielne opracowanie danego zagadnienia naukowego, artystycznego lub praktycznego, a także dokonanie techniczne lub artystyczne, które prezentuje ogólną wiedzę i umiejętności studenta związane z danym kierunkiem. Pracą dyplomową może być praca pisemna bądź projektowa.

Praktyki

Kiedy odbywają się praktyki studenckie i ile one trwają?
Zależnie od kierunku praktyki studenckie odbywają się z reguły po czwartym lub szóstym semestrze na studiach I stopnia i trwają od 3 do 6 tygodni (120-240 godzin).
Czy praktyki studenckie są obowiązkowe?
Praktyki studenckie są obowiązkowe dla studentów wszystkich kierunków studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I stopnia, w przypadku studiów II stopnia obowiązkowość zależna jest od kierunku.
Czy ktoś może pomóc uzyskać praktyki?
Politechnika Poznańska oferuje studentom wsparcie w zakresie przygotowania CV, doradztwa zawodowego oraz pomoc w znalezieniu pracy, praktyki lub stażu – chcąc uzyskać szczegółowe informacje, należy skontaktować się z: Centrum Praktyk i Karier Studentów i Absolwentów Politechniki Poznańskiej.

Sprawy Komisji Kultury i Sportu

Jak można się zapisać na wydarzenia KKiS SSPP?
Sposób zapisu zależy tak naprawdę od wydarzenia. Większość staramy się prowadzić elektronicznie, poprzez formularze zgłoszeniowe, ale zdarzają się akcje takie jak PSP, Polibój czy APM, gdzie formularze należy dostarczyć do nas osobiście.
Czy potrzebujemy pomocy przy organizacji wydarzeń?
Jasne, pomoc zawsze się przydaje. Wielu z nas zaczynało pracę w Samorządzie od pomagania przy akcjach będąc niezrzeszonym.
Czy można zgłosić się do Was z pomysłem i razem z Wami go przeprowadzić?
Jeżeli pomysł ten nie jest już prowadzony przez nas, to nie mamy z tym problemu. Jesteśmy otwarci na pomysły z zewnątrz.
Czy istnieje możliwość zapisania się na wydarzenia organizowane przez KKiS po terminie zapisów?
Tak, istnieje. Z tych zgłoszeń zawsze tworzona jest lista rezerwowa na wypadek, gdyby jedna z wcześniej zgłoszonych osób zrezygnowała z udziału w wydarzeniu.

Sprawy socjalno - ekonomiczne

Pracowałem przez wakacje, czy może to spowodować przekroczenie progu dochodu?
Dochód uzyskany na podstawie zrealizowanej umowy zlecenie/umowy o dzieło jest traktowany jako utracony i nie wlicza się do dochodu. Jeśli praca jest w dalszym ciągu kontynuowana – nie została zakończona – nie jest dochodem utraconym i wlicza się do dochodu. W przypadku złożenia wniosku należy dołączyć kopię umowy.
Miałem wypadek podczas wakacji, czy mogę złożyć wniosek o zapomogę w październiku?
Wnioski o zapomogę należy składać w ciągu 3 miesięcy od daty wystąpienia zdarzenia uprawniającego do przyznania zapomogi.
Kto może uzyskać stypendium socjalne?
Każdy student znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej. Za trudną sytuację materialną przyjmuje się miesięczny dochód netto na osobę w rodzinie niższy niż 1570,50 zł.
Kto może otrzymać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości?
Student może ubiegać się o stypendium socjalne w zwiększonej wysokości z tytułu:

1) wysokości miesięcznego dochodu przypadającego na osobę w rodzinie studenta nieprzekraczającej kwoty najniższego progu ustalonego w trybie przyznawania świadczeń;
2) sieroctwa – w przypadku śmierci obojga rodziców;
3) innej sytuacji życiowej, w której miały miejsce trudne i dotkliwe zdarzenia, którym nie można było zapobiec.
Jaka jest wymagana średnia do uzyskania stypendium rektora dla najlepszych studentów?
Stypendium rektora przysługuje maksymalnie do 10% najlepszych studentów, minimalna średnia wymagana do złożenia wniosku to 4.0. Nie gwarantuje ona jednak pozytywnego rozpatrzenia. Warunek średniej nie dotyczy studentów, którzy otrzymają punkty z innego źródła jak np. aktywność w kole, osiągnięcia sportowe itd.
Jak liczyć dochód z gospodarstwa rolnego?
Dochód z gospodarstwa rolnego liczy się na podstawie ilości hektarów przeliczeniowych i odpowiedniego mnożnika publikowanego przez ministerstwo.
Jak i kiedy mogę złożyć odwołanie od decyzji w sprawie stypendium?
Odwołanie można złożyć po otrzymaniu decyzji od Komisji Stypendialnej, w terminie nie przekraczającym 14 dni, licząc od dnia otrzymania decyzji. Odwołanie składa się w tym samym miejscu, co wniosek o stypendium.
Gdzie należy złożyć wniosek o stypendium?
Wnioski o stypendia składa się poprzez uczelniany system elektroniczny (USOS). Informacje o sposobie przetwarzania określonego wniosku znajdują się na platformie eStudent w sekcji „Świadczenia i stypendia” i na stronie CSS.
Do kiedy należy złożyć wniosek o stypendium socjalne?
Wniosek o stypendium socjalne można złożyć praktycznie przez cały okres trwania roku akademickiego. Z zastrzeżeniem, że stypendium będzie wypłacane od kolejnego miesiąca od złożenia wniosku, bez wyrównania za poprzednie miesiące w roku akademickim.
Czym jest zapomoga?
Zapomoga to jednorazowa pomoc od uczelni pozwalająca wyjść z przejściowej, trudnej sytuacji materialnej. Przykłady sytuacji uprawniających do otrzymania zapomogi: koszty leczenia związane z wypadkiem, straty związane z powodzią lub pożarem, śmierć bliskiego członka rodziny bądź narodziny dziecka.
Czy można pobierać stypendium po wznowieniu semestru (tzw. powtarzaniu roku) lub po rozpoczęciu innego kierunku?
W obu przypadkach pobieranie stypendium jest możliwe, jeśli całkowity okres studiowania nie przekroczył 6 lat (o ile wznowienie nie nastąpiło z wyniku skreślenia z listy studentów). Student nie może pobierać stypendium, jeśli posiada tytuł magistra, magistra inżyniera lub równoważny, a także po ponownym podjęciu studiów pierwszego stopnia posiadając tytuł licencjata, inżyniera, równoważny lub wyższy. Aczkolwiek należy także zaznaczyć, że do okresu studiowania nie liczy się okres studiowania na studiach I stopnia w momencie, gdy osoba posiada już tytuł licencjata, inżyniera lub równoważny.
Czy moje dorosłe rodzeństwo wchodzi w skład rodziny przy obliczaniu dochodu?
Do rodziny wliczamy rodzeństwo do 18 roku życia, bądź uczące się do 26 roku życia, a także niepełnosprawne rodzeństwo bez względu na wiek.
Czy mogę zwiększyć swoje szanse w ubieganiu się o stypendium rektora dla najlepszych studentów?
Tak, istnieje szereg możliwości. Dodatkowe punkty zapewnia między innymi działalność w wybranym Kole Naukowym, publikacja artykułów czy udział w konferencjach i seminariach. Dodatkowe punkty przysługują także za udział w zawodach sportowych bądź konkursach artystycznych. Punktowana jest działalność na rzecz rozwoju naukowego, kulturalno-artystycznego i sportowego w ramach organizacji działającej w Politechnice Poznańskiej. Więcej szczegółów znajduje się w Regulaminie przyznawania świadczeń dla studentów Politechniki Poznańskiej.
Czy mogę otrzymać więcej niż jedną zapomogę?
Tak, ale obowiązuje limit dwóch zapomóg przyznanych w roku akademickim. Wniosek można złożyć dwa razy w semestrze, ale tylko raz wskazując dany powód.
Czy mogę odwołać się od decyzji negatywnej w sprawie przyznania stypendium?
Tak, w ciągu dwóch tygodni od otrzymania decyzji przysługuje możliwość złożenia odwołania do Odwoławczej Komisji Stypendialnej. Wniosek o odwołanie składa się poprzez uczelniany system elektroniczny (USOS).
Czy mogę jednocześnie otrzymać zapomogę oraz stypendium?
Tak, oba świadczenia są od siebie niezależne.
Czy mam szansę otrzymać stypendium, jeśli dochód na członka mojej rodziny minimalnie przekracza próg?
Niestety nie. Jest to sztywna granica, której uczelnia musi przestrzegać.
Czy fakt otrzymywania stypendium socjalnego ma jakikolwiek wpływ na moje szanse przy ubieganiu się o stypendium rektora?
Nie, te stypendia nie są w żaden sposób powiązane. Aczkolwiek łączna kwota otrzymywana miesięcznie z obu stypendiów nie może przekroczyć 38% wynagrodzenia profesora (w roku akademickim 24/25 kwota ta wynosiła 3560 zł).
Czy będąc studentem pierwszego roku studiów pierwszego stopnia mogę ubiegać się o stypendium rektora?
Stypendium rektora przysługuje studentom przyjętym na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia w roku złożenia egzaminu maturalnego, którzy są laureatami olimpiady międzynarodowej albo laureatami lub finalistami olimpiady stopnia centralnego, o których mowa w przepisach o systemie oświaty. Przysługuje on także medalistom współzawodnictwa sportowego co najmniej o tytuł Mistrza Polski w danym sporcie, o którym mowa w przepisach o sporcie. Dodatkowo istnieje możliwość przyznania stypendium rektora na drugim semestrze na podstawie wniosku złożonego na semestrze pierwszym.
Co należy wskazać w pozycji “miesięczny dochód netto na członka rodziny” znajdująca się we wniosku o zapomogę?
W pozycji tej należy wskazać dochód z ostatniego miesiąca, nie uśredniony z zeszłego roku.
Co jeśli spóźnię się ze złożeniem wniosku o stypendium socjalne?
Zostanie on rozpatrzony w późniejszym terminie, a przyznane stypendium będzie wypłacane od następnego miesiąca.
Co jeśli spóźnię się ze złożeniem wniosku o stypendium rektora?
Niestety nic nie można na to poradzić. Wniosek o stypendium będzie można złożyć dopiero w kolejnym semestrze.

Studia Niestacjonarne

Gdzie znajduje się numer konta do wpłaty za kolejny semestr?
Numer do wpłat za każdy semestr znajduje się na koncie studenta na stronie https://elogin.put.poznan.pl w systemie eStudent > Opłaty > Semestr x.
Do kiedy należy uiścić opłatę za semestr?
Semestr należy opłacić przed jego rozpoczęciem. Jeżeli nie dokonamy opłaty, mogą zostać naliczone ustawowe odsetki za niedokonanie opłaty.
Czy moje opłaty mogą zostać rozłożone na raty?
O rozłożeniu opłaty za studia na raty decyduje dziekan wydziału po uprzednim złożeniu wniosku.